Strona główna > Zdrowie > Jakie związki zachodzą pomiędzy aktywnością fizyczną i problemami ze stawami?

Trening wpływa na stawy na jeden z dwóch sposobów. W czasie jego trwania mogą one ulec wzmocnieniu, może jednak również dojść do ich nadwyrężenia. Okazuje się przy tym, że w dużej mierze to właśnie my decydujemy o tym, jak sytuacja będzie wyglądała w naszym przypadku, warto więc dowiedzieć się, co robić, aby nie ryzykować własnym zdrowiem.

Od czego zależy stan naszych stawów?

Jeśli regularnie uprawiamy sport, możemy czerpać z tego tytułu wiele korzyści, nie można jednak zapominać o tym, że bardzo często zastosowanie znajduje przysłowie mówiące o tym, że co za dużo, to niezdrowo. Bez względu więc na to, jaka dyscyplina sportu jest nam szczególnie bliska, powinniśmy dążyć do tego, aby dowiedzieć się, jak trenować, aby jednocześnie nie narażać naszych stawów. Lekarze nie mają wątpliwości, co do tego, że regularna aktywność może tylko poprawić kondycję, w jakiej znajdują się nasze stawy.

Ruch przyczynia się choćby do zmiany ciśnienia w płynie stawowym, a jednocześnie sprawia, że przemieszcza się w obrębie struktury i jest lepiej odżywiony. Jeśli jednak mówimy o jakości stawu, nie powinniśmy zapominać o tym, że decydujące znaczenie dla niej ma kondycja, w jakiej znajduje się chrząstka stawowa. Ta pokrywa powierzchnię kości, które stykają się ze sobą, sprawia, że ich poślizg staje się łatwiejszy, a jednocześnie przyczynia się do tego, że nie dochodzi do ich ścierania.

Jak dbać o stawy

Kolagen a nasze zdrowie

Tu nie można zapominać o roli, jaką ma do odegrania kolagen będący szczególnie ważnym składnikiem budulcowym. To właśnie on sprawia, że symboliczne rusztowanie odznacza się odpornością na urazy mechaniczne, a przy tym może się rozciągać. Kolagen jest białkiem, za którego produkcję w naturalny sposób odpowiada nasz organizm. Nie można też zapominać o tym, że białko wpływające na stan mięśni, kości oraz stawów podlega regularnej wymianie. Badania potwierdzają jednak, że proces ten nie przebiega bez zarzutu. Już po dwudziestym piątym roku życia tempo produkcji kolagenu spada, a tym samym stawy nie są aż tak solidne, jak miało to miejsce do tej pory. Oczywiście, ponieważ problem dotyczy ludzi młodych, ci często nawet nie zdają sobie sprawy z wagi zachodzących zmian i niekiedy do zmian o charakterze zwyrodnieniowym dochodzi na długo przed czterdziestym rokiem życia.

Jak dodatkowo zadbać o stawy, by uniknąć bólu?

Jeśli uprawiamy sport wyczynowo, powinniśmy zachować szczególną czujność i zawczasu myśleć o tym, jak wzmocnić nasze stawy i poprawić ich funkcjonowanie. Kluczowe znaczenie ma tu zachowanie zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas treningu, choć nie można zapominać również o tym, jak duże znaczenie ma dieta. Ta nie musi być wcale wyszukana, warto jednak stawiać tak na białko, jak i na wapń.